[이달의 대학원생 – 22년 11월] 송지호 석사과정 (지도교수 박기범), Praveen Kumar Rajendran 석사과정 (지도교수 하동수)

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우리 대학원 이달의 학생들을 소개합니다.

 

송지호 석사과정 (지도교수 박기범)

TETRIS_송지호.png

 

Q1. 자기 소개 (취미 포함)

안녕하세요, 저는 조천식모빌리티대학원 박기범 교수님 연구실에서 석사과정 중인 송지호라고 합니다. 취미는 드라마/영화 시청입니다. 완전한 영상을 보기에는 시간이 많이 없어서 요약본을 가끔 챙겨보는 편입니다.

 

Q2. 본인 연구 소개

2021~2022 상반기까지는 전기추진시스템에 들어가는 3상 인버터 (DC-AC 컨버터)를 주로 연구했었고, 최근에는 차량용 충전기에 들어가는 단상 PFC (AC-DC 컨버터)에 대해 연구하고 있습니다. 구체적으로 말하자면, PFC 구성요소 중 하나인 EMI 필터의 사이즈를 줄여 전력밀도를 높이기 위해 분산 스펙트럼 변조 방식 (Spread Spectrum Modulation)을 어떻게 적용해야 EMI를 최소화할 수 있는지 연구 중입니다. 추후에는 더 나아가서 PFC 출력단과 연결되는 DC-DC 컨버터까지 고려해서 통합 충방전 제어, 전력밀도 및 효율 향상에 관한 연구도 계획 중입니다.

 

Q3. 본인 연구실 소개

저희 연구실은 교통전기화 및 신재생에너지 연구실로, 영어로 요약해서 TETRIS LAB이라고 부르고 있습니다. 연구실 이름에서도 알 수 있듯이 주로 연구하는 분야는 교통전기화, 즉 전기로 움직이는 모빌리티 시스템 그리고 그러한 시스템을 위한 신재생에너지 기반 계통 시스템을 다루고 있습니다. 최근 진행하고 있는 연구로 예를 들면 전기자동차 무선충전/유선충전, 전기자동차 모터 인버터, 전기추진선박 모터드라이브, MVDC, 반도체변압기 등이 있습니다. 연구실 분위기는 매우 자유로운 편입니다. 출퇴근 시간도 따로 없으며, 교수님께서도 학생 의견을 많이 존중하는 편입니다. 3층 복도를 지나가다 보면 교수님 연구실 문이 살짝 열려있는 걸 볼 수 있는데, 이는 학생이 복도를 걷거나 학생연구실에서 모르는게 있을 때 바로바로 물어볼 수 있도록 열어두신 것도 하나의 특징입니다.

 

Q4. 연구 성과 (논문, 특허 등) 또는 진행중

지금까지는 주로 학회논문을 많이 써왔습니다. 2021년~2022년 상반기까지는 전기자동차나 전기추진선박 등의 전기추진시스템을 위한 인버터, 모터 드라이브에 대한 분석을 주로 했었고, 최근에는 PFC 컨버터의 EMI 필터 관련 연구를 진행하고 있습니다. 지금은 시뮬레이션 기반으로 하고 있지만 추후에는 실험을 통해 저널논문까지 도전해볼 계획입니다.

 

Q5. 기억에 남는 학회나 발표 소개 or 학회 후기

2021 전기학회에 첫 논문을 발표했던 게 기억에 남습니다. 당시 800V 전기차 전기추진시스템에 들어가는 인버터의 회로 토폴로지를 비교분석하는 것이 주 내용이었는데, 논문 작성도 처음이고 학회 발표 준비도 처음이라 모든 것이 새롭고 낯설게 다가왔습니다. 하지만 동료들과 같이 준비하면서 동기부여가 생기고 교수님의 수많은 피드백을 통해 논문 작성법, 발표 스킬 등 많은 것을 배울 수 있었습니다. 이때 배운 스킬셋은 지금까지도 학회 참석이나 발표를 할 때 주로 사용하고 있습니다.

 

Q6. 박사 과정을 시작하게 된 계기

연구를 업으로 삼고 싶어서 도전하게 되었습니다.

 

Q7. 대학원 다니면서 스트레스 푸는 방법

앞서 말했던 것처럼 드라마/영화 요약본을 보거나 휴식을 취합니다.

 

Q8. 자유롭게 하고 싶으신 이야기 ( ex) 연구실 생활, 연구실 장점, 교수님 컨택 방법 등 )

없습니다.

 

Praveen Kumar Rajendran 석사과정 (지도교수 하동수)

praveen.jpg

 

Q1. Self-introduction (including hobbies) 

I am Praveen Kumar Rajendran, from the Southern state of India, Tamil Nadu. I am pursuing my Master’s in the Future Vehicle Program at Vehicular Intelligence and by Prof. Dongsoo Har. I spent almost three and a half years working as a software engineer before joining KAIST. I aspire to make remarkable contributions to the computer vision/deep learning technology stack that have positive impacts on humanity. In my free time, I enjoy cycling.

 

Q2. Introduce your research

In the age of AI, intelligent autonomous robots are the next thing that many entities want to realize. As a powerful complement to conventional methods in perception and control, deep learning advances in many tasks including computer vision are essential to the creation of these sophisticated self-driving robots and cars. Along the same lines, my current research focuses on domain adaptive visual localization with the use of efficient deep-learning architectures. Transformer-based object detection/tracking, processing point clouds, and lightweight NeRF/GANs are three areas where I want to focus my future research.

 

Q3. Research results (paper, patent, etc.) or in progress

My 1st first-author paper, on relative camera pose estimation, was presented at ECCV Workshop 2022. In which we proposed a novel training procedure to outperform existing techniques. Along the same lines, I have recently researched a domain adaptive solution for absolute camera pose estimation and submitted the paper at a top-tier CV conference. I have collaborated with my lab mate on another couple of research works, one of which focused on an ADAS visual notification system for proactive accident prevention. I am working on my thesis concentrating primarily on visual localization and writing my summary of the research findings.

 

Q4. Introduce your memorable conference, presentation 

Seoul Mobility Show 2021 will remain my favourite event with KAIST. I had the chance to learn about and experience upcoming trends in automotive technology while volunteering at the Expo, and I also had the honour of presenting the most recent KAIST research findings to attendees. I participated in European Conference on Computer Vision 2022, where many researchers presented outstanding works but sadly, I attended it online. I do, however, hope to attend and present in such a venue again in person.

 

Q5. The reason for entering the Cho Chun Shik Graduate School of Mobility

Attending conferences like DIFA 2017 and 2018 rekindled my good old interest in robots, particularly self-driving cars, during my time at the prior company. Decision came after a long time but I finally decided to try my hand at getting a master’s degree to contribute to autonomous driving. I spent a long enough time in Korea to understand what it means for Koreans to join KAIST. Also, KAIST is one of the top engineering schools in the world according to rankings. Consequently, KAIST was my ultimate aim when I started the application process. After applying, the next thing I know, Prof. Dongsoo Har, was ready to advise me in research on my masters. In addition to all of this, the KAIST scholarship for international students, fully funded my studies, which was another reason that had driven me this far.

 

Q6. Advantages and Prospects of the Cho Chun Shik Graduate School of Mobility

In the department’s labs, there are a lot of Korean and international students, all of whom are nice, and we have lots of opportunities to socialize because we work in a shared space (this is unique to CCS School of Mobility). As a result, you never feel alone. Additionally, if you ever feel the need to stay up late working on your research, chances are that someone else will be working along with you. The point is I always felt comfortable working in the lab. The department time to time organizes and sponsors dinner gatherings so that all students across all the floors can interact freely.

 

Q7. What do you remember from your experience at the Cho Chun Shik Graduate School of Mobility?

Department gatherings are always fruitful moments for me. The Department office and labs are nearby, so if there is anything required, it can be asked about in person, sometimes writing a long mail may not be necessary. From the time I joined, my lab colleagues have been helpful. Especially my Lab leader Hojun Jin is my go-to person for any difficulties I faced in Korea regarding documents, applications, procedures, etc., I will remember CCS Grad School of Mobility as a place where I met a lot of nice people and grew myself as a professional researcher.

   

Q8. How to relieve stress while attending graduate school?

I do not feel stressed, I just know I have a lot of time to spend on research and course. Almost all the coursework I took in KAIST, had a term project associated with it, there will be assignments and exams on top of it depending on the courses. Additionally, we will be expected to perform/collaborate on research. Indeed, it takes time and it is hard, but when I am exhausted, I go cycling or travel and take pictures it works and does wonders! 🙂